BLOG: ZOU HET NIET MAKKELIJKER ZIJN ALS IEDEREEN GEWOON DOET WAT JE ZEGT?

30-03-2021

Het liefste voer je verandering binnen een organisatie door zoals je een systeem uitrolt: een druk op de knop en iedereen is om. Alleen is dat niet hoe het gaat. De tijd van een directieve managementstijl is ten einde gekomen; doe het omdat ik het zeg is niet meer. Tegenwoordig zijn we bijna allemaal een kind dat in de waarom-fase is blijven hangen; iedereen moet een visie en een mening weten. Dit wakkert de creativiteit en zelfredzaamheid in je collega's aan, en dat wil je! Maar dit betekent niet dat het thema “verandermanagement” voor een ondernemer of manager er makkelijker op wordt. Mijn conclusie: besteedt tijd en aandacht aan de mindset van je mensen. Dit zorgt ervoor dat ze klaar en weerbaar zijn om zelfstandig keuzes te maken in tijden waarin verandering een constante is geworden. Hieronder lees je mijn argumenten.

Mensen gaan niet iets doen omdat jij het zegt, maar wel omdat andere mensen het doen.  


Eigenlijk vinden we nieuwe dingen en verandering best leuk, maar gewoon spannend. Ons instinct maakt telkens weer een afweging tussen aanpassen of overleven. Wanneer er iets in onze omgeving veranderd begint er een zoektocht naar informatie. Vele van ons kijken dan naar (informele) leiders voor antwoorden of alleen al voor bevestigingEen gevoel van sociale norm is heel belangrijk binnen adoptie en het is belangrijk dat je de juiste sleutelfiguren meeneemt in het verander trajectDat begint met deze überhaupt te herkennen en definiëren. Door deze personen aan boord te krijgen creëer je draagvlak door de verschillende lagen van je organisatie en krijgt je boodschap een groter bereik. 
 Uit onderzoek blijkt dat mensen zich makkelijker laten enthousiasmeren door hun collega’s dan door hun managers (Michels, 2016). Laten we er niet omheen draaien: in de wandelgangen wordt de echte weerstand besproken. Maar wanneer je daar een enthousiaste Champion tussen hebt lopen die vanuit intrinsieke motivatie wel eens even vertelt waarom het een goed idee is, scheelt dat jou een hoop dirigeren en trekken.  

Maak het echt 

Om dit tot een succes te brengen, moet je inspelen op de echte pijn en frustraties van mensen, mensen écht enthousiast maken! De boodschap die verspreid wordt moet authentiek zijn en komen vanuit een overtuiging.

Link-it kan je hiermee helpen (vreemden ogen dwingen). Het kost veel tijd, moeite en weerstand om alleen deze kar te trekken. Door slim samen te werken krijgen we de juiste personen mee en bereiken we zo snel en prettig mogelijk het doel. 

Want om even terug te komen op mijn vraag, het antwoord is ja: het is makkelijker als iedereen gewoon doet wat je zegt, maar niet beter. Je wilt dat iemand iets het doet omdat diegene het zelf een goed idee vindt dan omdat het moet. Daarvoor moet een persoon altijd even door weerstand, maar uiteindelijk volgt men een sterke leider. Overtuig mensen en besteed aandacht aan hun zorgen en behoefte bij verandering want:  

“Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden.”.
Wim Michels (2016)

hoe vliegen we zo’n traject aan?

Link-it kan je verder helpen met ons adoptie framework stappenplan. Klik op de roadmap hiernaast om te zien hoe we jou kunnen helpen of klik op mijn foto om een mailtje te sturen! 

04-05-2021
Roos Rasenberg

https://www.link-it.nl/wp-content/uploads/2021/03/Digi-visie-en-adoptie-roadmap.pdf